Hyperesthesia
—2023
Composition / Performance / 30 min.
“La belleza está en la mente, no en las cosas; y las formas puras solo existen en la mente.”
"Beauty is in the mind, not in things; and pure forms exist only in the mind."
Mario Levrero
Hyperesthesia (2023) es una composición para diapasones, electromagnetismo y superficie resonante. Interpretada en tiempo real por Julián Galay.
Hyperesthesia (2023) is a composition for tuning forks, electromagnetism and resonant surface. Performed in real time by Julián Galay.
Estrenada el 16 de Junio en "Cashmare Radio", en Berlin, en un concierto con transmisión radial en vivo. También fue interpretada en espacios de concierto como Peterburg Art Space (Berlin), Otooto (Tokio) y Ftarri (Tokio).
Premiered on June 16 on "Cashmare Radio", in Berlin, on a concert with live broadcast. It was performed in concert spaces such as Peterburg Art Space (Berlin), Otooto (Tokyo) and Ftarri (Tokyo).
“Hiperestesia significa ‘exaltación de la sensibilidad’. Del mismo modo que ciertas mariposas macho son atraídas por la hembra en celo desde muchos kilómetros de distancia, o que un perro entrenado para la caza muestra una sensibilidad olfativa extraordinaria, también un artista suele advertir matices (de color, sonido, etc.) completamente indiferentes para otras personas, y un hombre de mar distinguir objetos a distancias que nuestra visión normal no alcanza. Estas son algunas formas habituales de hiperestesia. El lector puede comprobar por sí mismo que la atención concentrada sobre cualquier objeto puede hacerlo aparecer con mayor nitidez, incluso como más cercano o más grande. Al entornar o cerrar los ojos para apreciar la música, estamos evitando la distracción visual para concentrar la atención en la captación auditiva. Esas son también formas más o menos habituales de hiperestesia. Mientras se lee un libro, todos los sentidos siguen siendo impresionados (por los ruidos de la calle, el contacto del cuerpo con la silla, el frío o el calor, el ritmo de la propia respiración, etc.); sin embargo, no se es consciente de estos registros sensoriales a menos que se desee, enfocando en ellos la atención. Podríamos hablar, entonces, de una percepción inconsciente o subconsciente. Hay, sin embargo, estímulos de tan baja intensidad que no pueden hacerse voluntariamente perceptibles. Por más que se preste la mayor atención, no podrá escucharse el tic-tac del reloj pulsera del vecino. En ciertos estados, que pueden bordear lo patológico, o en momentos especiales o, sobre todo, en estado del llamado trance hipnótico, se comprueba que estímulos mínimos no solo son captados por los sentidos, sino además cuidadosamente archivados en nuestra memoria inconsciente. La captación inconsciente es normal, habitual, constante, común a todos los seres humanos, y la llamamos hiperestesia inconsciente, pero en las circunstancias especiales que mencionábamos, y que luego veremos con detalle, este material inconsciente puede hacerse consciente. Las experiencias realizadas con sujetos en trance hipnótico hacen sumamente difícil poder señalar con precisión los límites de cada uno de los sentidos humanos aunque, desde luego, estos límites existen y en una escala razonable.” Mario Levrero, Manual de parapsicología.
"Hyperesthesia means 'exaltation of sensitivity.' In the same way that certain male butterflies are attracted by the female in estrus from many kilometers away, or that a dog trained for hunting shows an extraordinary olfactory sensitivity, also an artist often notices nuances (of color, sound, etc.) completely indifferent to other people, and a seaman distinguishes objects at distances that our normal vision does not reach. These are some common forms of hyperesthesia. The reader can see for himself that concentrated attention on any object can make it appear sharper, even closer or larger. By squinting or closing our eyes to appreciate music, we are avoiding the visual distraction to concentrate our attention on the auditory capture. These are also more or less common forms of hyperesthesia. While reading a book, all the senses continue to be impressed (by the noises of the street, the contact of the body with the chair, the cold or the heat, the rhythm of one's own breathing, etc.); however, one is not aware of these sensory registers unless one wishes to, by focusing one's attention on them. We could speak, then, of an unconscious or subconscious perception. There are, however, stimuli of such low intensity that they cannot be made voluntarily perceptible. No matter how much attention is paid, the ticking of the neighbor's wristwatch cannot be heard. In certain states, which can border on the pathological, or in special moments or, above all, in a state of so-called hypnotic trance, it is verified that minimal stimuli are not only captured by the senses, but also carefully stored in our unconscious memory. The unconscious capture is normal, habitual, constant, common to all human beings, and we call it unconscious hyperesthesia, but in the special circumstances that we mentioned, and that we will see in detail later, this unconscious material can become conscious. Experiences made with subjects in hypnotic trance make it extremely difficult to be able to point out with precision the limits of each of the human senses although, of course, these limits exist and on a reasonable scale." Mario Levrero, Manual de parapsicología.
PRENSA. PRESS
Paramusik - “Hören der Dritten Art” by Nico Sauer
https://www.mixcloud.com/nicos-auer/nico-sauer-paramusik/
Radiosendung für SWR2 - JetztMusik [German]
"I meet with Julián Galay, a composer from Argentina living in Berlin. He tells me about a book titled "Handbook of Parapsychology," written in 1978 by Uruguayan author Mario Levrero. The book is still only available in Spanish to this day.
Two weeks ago, Julián premiered his piece "Hyperesthesia" for tuning forks, electromagnets, transducers, and snare drum. The title refers to a phenomenon described by Levrero in his "Handbook of Parapsychology." With "Hyperesthesia," he describes a state of heightened sensitivity and enhanced sensory perception. In a hypnotic trance, Levrero believes it is possible for extremely subtle sensory stimuli that are normally only unconsciously perceived to become conscious.
The performance with the tuning forks and the electromagnet requires great delicacy. To produce the desired sound, Julián must enter a particular state himself. He focuses on the sound while having a sensitive touch in his fingertips. When he achieves the perfect distance between the vibrating tuning fork and the electromagnet, the transducers are set in motion, moving across the snare drum. For Julián Galay, this is a poetic translation of the idea of telekinesis, the contactless movement of objects."
Hyperesthesia
—2023
Composition / Performance / 30 min.
“La belleza está en la mente, no en las cosas; y las formas puras solo existen en la mente.”
"Beauty is in the mind, not in things; and pure forms exist only in the mind."
Mario Levrero
Hyperesthesia (2023) es una composición para diapasones, electromagnetismo y superficie resonante. Interpretada en tiempo real por Julián Galay.
Hyperesthesia (2023) is a composition for tuning forks, electromagnetism and resonant surface. Performed in real time by Julián Galay.
Estrenada el 16 de Junio en "Cashmare Radio", en Berlin, en un concierto con transmisión radial en vivo. También fue interpretada en espacios de concierto como Peterburg Art Space (Berlin), Otooto (Tokio) y Ftarri (Tokio).
Premiered on June 16 on "Cashmare Radio", in Berlin, on a concert with live broadcast. It was performed in concert spaces such as Peterburg Art Space (Berlin), Otooto (Tokyo) and Ftarri (Tokyo).
“Hiperestesia significa ‘exaltación de la sensibilidad’. Del mismo modo que ciertas mariposas macho son atraídas por la hembra en celo desde muchos kilómetros de distancia, o que un perro entrenado para la caza muestra una sensibilidad olfativa extraordinaria, también un artista suele advertir matices (de color, sonido, etc.) completamente indiferentes para otras personas, y un hombre de mar distinguir objetos a distancias que nuestra visión normal no alcanza. Estas son algunas formas habituales de hiperestesia. El lector puede comprobar por sí mismo que la atención concentrada sobre cualquier objeto puede hacerlo aparecer con mayor nitidez, incluso como más cercano o más grande. Al entornar o cerrar los ojos para apreciar la música, estamos evitando la distracción visual para concentrar la atención en la captación auditiva. Esas son también formas más o menos habituales de hiperestesia. Mientras se lee un libro, todos los sentidos siguen siendo impresionados (por los ruidos de la calle, el contacto del cuerpo con la silla, el frío o el calor, el ritmo de la propia respiración, etc.); sin embargo, no se es consciente de estos registros sensoriales a menos que se desee, enfocando en ellos la atención. Podríamos hablar, entonces, de una percepción inconsciente o subconsciente. Hay, sin embargo, estímulos de tan baja intensidad que no pueden hacerse voluntariamente perceptibles. Por más que se preste la mayor atención, no podrá escucharse el tic-tac del reloj pulsera del vecino. En ciertos estados, que pueden bordear lo patológico, o en momentos especiales o, sobre todo, en estado del llamado trance hipnótico, se comprueba que estímulos mínimos no solo son captados por los sentidos, sino además cuidadosamente archivados en nuestra memoria inconsciente. La captación inconsciente es normal, habitual, constante, común a todos los seres humanos, y la llamamos hiperestesia inconsciente, pero en las circunstancias especiales que mencionábamos, y que luego veremos con detalle, este material inconsciente puede hacerse consciente. Las experiencias realizadas con sujetos en trance hipnótico hacen sumamente difícil poder señalar con precisión los límites de cada uno de los sentidos humanos aunque, desde luego, estos límites existen y en una escala razonable.” Mario Levrero, Manual de parapsicología.
"Hyperesthesia means 'exaltation of sensitivity.' In the same way that certain male butterflies are attracted by the female in estrus from many kilometers away, or that a dog trained for hunting shows an extraordinary olfactory sensitivity, also an artist often notices nuances (of color, sound, etc.) completely indifferent to other people, and a seaman distinguishes objects at distances that our normal vision does not reach. These are some common forms of hyperesthesia. The reader can see for himself that concentrated attention on any object can make it appear sharper, even closer or larger. By squinting or closing our eyes to appreciate music, we are avoiding the visual distraction to concentrate our attention on the auditory capture. These are also more or less common forms of hyperesthesia. While reading a book, all the senses continue to be impressed (by the noises of the street, the contact of the body with the chair, the cold or the heat, the rhythm of one's own breathing, etc.); however, one is not aware of these sensory registers unless one wishes to, by focusing one's attention on them. We could speak, then, of an unconscious or subconscious perception. There are, however, stimuli of such low intensity that they cannot be made voluntarily perceptible. No matter how much attention is paid, the ticking of the neighbor's wristwatch cannot be heard. In certain states, which can border on the pathological, or in special moments or, above all, in a state of so-called hypnotic trance, it is verified that minimal stimuli are not only captured by the senses, but also carefully stored in our unconscious memory. The unconscious capture is normal, habitual, constant, common to all human beings, and we call it unconscious hyperesthesia, but in the special circumstances that we mentioned, and that we will see in detail later, this unconscious material can become conscious. Experiences made with subjects in hypnotic trance make it extremely difficult to be able to point out with precision the limits of each of the human senses although, of course, these limits exist and on a reasonable scale." Mario Levrero, Manual de parapsicología.
PRENSA. PRESS
Paramusik - “Hören der Dritten Art” by Nico Sauer
https://www.mixcloud.com/nicos-auer/nico-sauer-paramusik/
Radiosendung für SWR2 - JetztMusik [German]
"I meet with Julián Galay, a composer from Argentina living in Berlin. He tells me about a book titled "Handbook of Parapsychology," written in 1978 by Uruguayan author Mario Levrero. The book is still only available in Spanish to this day.
Two weeks ago, Julián premiered his piece "Hyperesthesia" for tuning forks, electromagnets, transducers, and snare drum. The title refers to a phenomenon described by Levrero in his "Handbook of Parapsychology." With "Hyperesthesia," he describes a state of heightened sensitivity and enhanced sensory perception. In a hypnotic trance, Levrero believes it is possible for extremely subtle sensory stimuli that are normally only unconsciously perceived to become conscious.
The performance with the tuning forks and the electromagnet requires great delicacy. To produce the desired sound, Julián must enter a particular state himself. He focuses on the sound while having a sensitive touch in his fingertips. When he achieves the perfect distance between the vibrating tuning fork and the electromagnet, the transducers are set in motion, moving across the snare drum. For Julián Galay, this is a poetic translation of the idea of telekinesis, the contactless movement of objects."